Veille – Rapports

Veille – Rapports

Mise à jour quotidienne des publications de rapports au MESRI, du Sénat, de l’EUA et du Céreq.

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  • Quand l'école est finie. Premiers pas dans la vie active de la Génération 2017
    par @ le 1 décembre 2022

    Sommaire Partie 1. Ils ont achevé leurs études en 2017 1.1. Plus haut diplôme et motifs d’arrêt des études 1.2. Origines socioculturelles 1.3. Parcours scolaire 1.4. Séjours à l’étranger en…

  • Le baccalauréat par spécialités, vecteur de nouvelles inégalités d’accès aux études scientifiques ?
    par Déage Margot@ le 29 novembre 2022

    Ce document de travail fait suite à un post-doctorat au CERTOP (CNRS, Université Jean-Jaurès), laboratoire centre associé du Céreq de Toulouse. Il a bénéficié d’un financement associé au projet…

  • La responsabilité sociétale des entreprises face à la transition écologique
    par Sulzer Emmanuel@ le 15 novembre 2022

    Comment les entreprises s’approprient-elles les questions environnementales, et en particulier celle de l'écologisation des emplois et des compétences ? L'étude des démarches dites de « …

  • Transition écologique : l’État peut-il orienter l’action des secteurs professionnels ?
    par Valette-Wursthen Aline@ le 2 novembre 2022

    Dans le cadre du Plan d’investissement dans les compétences, le Céreq s’est vu confier par la Direction de l’Animation, de la Recherche, des Études et des Statistiques (Dares), une recherche…

  • Actes des 4èmes Rencontres DGEFP - Céreq
    par Gayraud Laure, Paddeu Josiane, Veneau Patrick@ le 27 octobre 2022

    Actes des 4èmes Rencontres DGEFP - Céreq   Séance n° 1 | L'impact du PIC et des réformes sur la transformation de l'offre de formation auprès des demandeurs d'emploi L’offre de formation en…

  • Selection practices: at the crossroads of education and employment
    par @ le 21 octobre 2022

    Contradictions in the professionalisation of the care sector in view of the creation of the vocational baccalaureate ASSP Nicolas Divert In the context of the reform of the vocational pathway that…

  • Les pratiques de sélection à la croisée de la formation et de l'emploi
    par @ le 21 octobre 2022

      Edito : Qui sélectionne pour qui ? Et pour quoi ? Jean-Frédéric Vergnies Introduction : Aux frontières de la formation initiale et du travail Prisca Kergoat, Philippe Lemistre Catégoriser les…

  • L’Index de l’égalité professionnelle : utile mais imparfait
    par Cart Benoit, Pernod Martine, Toutin-Trelcat Marie-Hélène@ le 13 octobre 2022

    Face au constat de la persistance des écarts de rémunération entre femmes et hommes, la loi du 5 septembre 2018 « pour la liberté de choisir son avenir professionnel » a instauré l’Index de l’égalité…

  • Leading through disruptive transformations in higher education
    par Publications le 13 octobre 2022

    Today, more than ever before, universities are expected to fulfil multiple and increasingly challenging roles. Invariably, university leaders are walking a tightrope, caught between long-term strategy implementation and short-term crisis management. This report, produced under the EU-funded NEWLEAD project, provides a synthesis of the key reflections and takeaways from the two NEWLEAD focus groups on leadership development and institutional transformation that were organised in 2022. The focus […]

  • Quelles sont les trajectoires d'insertion des jeunes dans les métiers de la transition écologique ?
    par Mazari Zora, Moncel Nathalie@ le 29 septembre 2022

    Les Working Papers du projet C>Terre : Working Paper no 12, De la Responsabilité Sociale de l'Entreprise (RSE) à l’écologisation : des chemins de traverse ? E. Sulzer Working Paper no 13,…

  • Digital skills – improving their provision
    par Publications le 16 septembre 2022

    The European Commission is developing a set of non-binding commitments for EU member states regarding the provision of digital skills. This policy input summarises EUA’s input ahead of an eventual Council recommendation and recalls the critical importance of digital skills for a successful digital transformation. EUA welcomes this opportunity to raise awareness, share evidence and information and facilitate cross border exchange and collaboration. Here, the Association also elaborates on how […]

  • Digital education - enabling factors for success
    par Publications le 16 septembre 2022

    The European Commission is developing a set of non-binding commitments for EU member states regarding enabling factors for digital education. This policy input summarises EUA’s input ahead of an eventual Council recommendation, which the Association hopes will stimulate a broader debate about the place and role of universities in the digital transformation. EUA agrees with the overall direction of the recommendation as laid out in the European Commission’s call for evidence. The digital […]

  • Support to Ukrainian higher education
    par Publications le 2 septembre 2022

    As the war in Ukraine continues, the results of this survey of EUA’s collective members provides an overview of various national level approaches to support Ukrainian students and academics, as well as relevant partnerships with Ukrainian universities. As responses were collected in June 2022, this briefing does not yet fully reflect measures for the 2022/23 academic year. This survey was conducted as EUA prepared to launch its Task Force to support the recovery of the Ukrainian higher […]

  • A new age of school selection ?
    par @ le 18 juillet 2022

    Edito : Se former, s'orienter, être sélectionné (Article in french)Jean-Frédéric Vergnies   Introduction : Un nouvel âge de la sélection scolaire ? Formes et logiques de sélection dans un système…

  • Recognition of Professional Qualifications
    par Publications le 14 juillet 2022

    This briefing reports on recent developments affecting Europe’s recognition regimes – both professional and academic. Currently, the principal change factor is the drive to digitalise, accelerated by the new circumstances created by the pandemic. The crisis in Ukraine, too, has prompted a range of initiatives. Meanwhile, uncertainty still surrounds the eventual arrangements by which the EU and the UK might recognise each other’s professional qualifications. These pressures contribute to […]

  • EUA response to the European Commission’s New European Innovation Agenda
    par Publications le 6 juillet 2022

    The European University Association welcomes the European Commission’s Communication on A New European Innovation Agenda, notably as an overarching innovation agenda is needed to tackle specific bottlenecks which stunt Europe’s innovation performance, and to achieve consistency and effective implementation of the various tools available for this purpose. Nevertheless, EUA contends that despite the overall framing of the challenges ahead and the understanding of policies and funding as […]

  • Building the Foundations of Research
    par Publications le 22 juin 2022

    The EUA Council for Doctoral Education has developed this publication at a time when global challenges such as the climate crisis and the need to build a more sustainable planet, together with emerging opportunities (e.g. digitalisation), have led universities to a deep reflection on how doctoral education can further progress and remain open and observant of the core values of academia. This also marks almost two decades since the Salzburg Principles set the foundations for important reforms […]

  • EUA welcomes Council Conclusions on research assessment and implementation of Open Science
    par Publications le 10 juin 2022

    The European University Association welcomes the adoption by the Council of the European Union of the Conclusions on research assessment and implementation of Open Science. EUA actively supports universities in the transition to Open Science and is pleased to see progress being made at the European level to foster the emergence and sustain the impact of Open Science policies and practices. As such, this position outlines the Association’s input on the conclusions’ three key action areas […]

  • Considerations for a “European degree”
    par Publications le 25 mai 2022

    Amid renewed political interest in transnational university collaboration, notably joint educational provision, the European Commission has indicated that it will test possible criteria for a European label for joint programmes via an upcoming pilot. In this policy input, EUA highlights several key principles that should be considered.

  • Co-tutelles in European universities: concept, aims and implementation
    par Publications le 19 mai 2022

    In recent years, co-tutelles de thèse have become increasingly popular among universities in Europe in the area of doctoral education as one of the main components of their internationalisation strategies. This report outlines the conclusions of the EUA-CDE Thematic Peer Group on “Co-tutelles and Joint Doctorates”. With findings gathered from 23 universities in 15 European countries, this paper reflects the group’s discussions on the topic of co-tutelles and provides an overview of the […]

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